Na een jarenlang traject, waarbij de fosfaatrechten roet in het melkveeplan gooiden, staat er een imposante locatie op een voormalig veldperceel van Gerben en compagnon Jan. Toen Farmel in 2018 belde dat er ruimte was voor geitenmelk, zijn de compagnons gaan bouwen, in februari 2021 is de eerste geitenmelk geleverd. Zonder enige ervaring in de geitensector. “Mede door de begeleiding van Agrifirm is dat allemaal gelukt. Eerst Ton van Rijn en nu Bas van Langen komen elke vier weken langs, dat loopt perfect”, vertelt Gerben tevreden.

“Het geiten houden bevalt goed, daar hebben we absoluut geen spijt van.” Ondernemerscoach Roelof
Jacobi van Agrifirm Exlan heeft de familie intensief begeleid bij het opstellen van het bedrijfsplan. Samen met de Agrifirm- geitenadviseurs zijn Gerben en Jan bij veel geitenbedrijven wezen kijken en hebben zo een sterk bedrijfsplan opgesteld. “Twee jaar geitenhouder zijn en dan zulke resultaten neerzetten is echt een prestatie”, stelt Bas terecht. “Ook de goede genetica en jonge geiten helpen daar zeker bij”, vindt Gerben zelf.
Strakke opfokprotocollen
Het eerste jaar hebben de ondernemers geen eigen lammeren aangehouden, maar de lammeren uit de gekochte dieren terug geleverd aan de verkoper. In 2022 en 2023 hebben Gerben en Judith de opfok zelf gedaan. Dat ging met vallen en opstaan. De ventilatie is verbeterd en inmiddels is er een afgeschermde afdeling voor de pasgeboren lammeren gemaakt. Bij de lammeren hangen duidelijke protocollen, mede opgesteld door Ton.